Skolan har som sin viktiga roll i samhället att skapa bästa förutsättningar för alla elever att bli goda samhällsmedborgare samt att bli anställningsbara. Alvestademokraterna förespråkar att skolan förstatligas. Detta för att garantera en likvärdig skola för alla elever.


Skolan skall präglas av närhet och liksom barnomsorgen även präglas av småskalighet, valfrihet och trygghet. Av den anledningen motsätter vi oss skolnedläggningar så vida inte nya förutsättningar att verka i närområdet skapas.


Skolan skall vidare verka och sträva efter att få samtliga elever att på ett värdigt sätt ge utlopp för sina känslor och idéer, uppmuntra självständigt tänkande, diskussion, lära ut den verkliga innebörden av demokrati, alla människors lika värde samt också verka för samarbete, kamratanda och lojalitet/ärlighet. Ett annat viktigt inslag är inte minst att skolan även lär ut vikten av och fördelarna med ansvarsfulla relationer.


Skolpersonalen skall även aktivt uppmärksamma mobbing eller utstötthet, agera förstående, konfliktlösande och även agera som en human mellanlänk samt tidigt verka för att de berörda eleverna når en sämja byggd på respekt och acceptans. För att skolan skall kunna uppnå detta mål krävs förstärkta anslag till skolverksamheten så att inte minst ett införande av kommunala skolvärdar görs möjligt.


Barnskötare, pedagoger och lärare inom förskola och skola skall jobba med de arbetsuppgifter som ingår i anställningens roll. Städpersonal skall användas för att städa skolans lokaler.


För att skolans resurser skall räcka så långt som möjligt och därmed ge ökade förutsättningar för att ytterligare stimulera sammanhållningen, trivseln och i och med det också förutsättningarna för lärande ser vi det också som i övrigt angeläget att den kommunala skolan aktivt verkar för att samarbeta med de privata alternativen. Både vad gäller lokaler såväl som andra möjliga tänkbara samarbetsformer där båda parter, och därmed allmänheten som helhet, gynnas.


I de fall där skolan med alla till buds stående medel, trots profession, insatta resurser och trots god vilja och försök, ändå misslyckas motverka mobbing eller grupperingar skall den eller de elever som inte visar någon skärpning – och istället fortsätter att mobbar – flyttas till en särskild jourskola. Om en rektor helt misslyckas i arbetet för en nolltolerans mot mobbning skall rektorn i fråga avskedas.


Den ökade tillgängligheten av droger innebär att allt fler ungdomar börjar missbruka såväl alkohol som tyngre droger. Vi ser det därför som ytterst angeläget att kommunen säkerställer att skolans personal upprätthåller en hög kunskapsnivå om tecken på drogpåverkan och att personalen även vidareutbildar föräldrarna för att de efter skoltid effektivt skall kunna upptäcka och hjälpa sina barn ur beroendet. Resurser till detta kan hämtas inom befintliga ramar genom en samverkan av socialverksamheten och skolan.


Vi vill säkerställa att invandrade barn och ungdomar inte kastas in i det svenska skolsystemet innan de är redo genom att införa särskilda förberedelseskolor.


Vi ser också att samtalsspråket på lektionstid, bortsett språklektioner, oavkortat ges på svenska och vi lägger även stor vikt vid att skolorna följer svenska normer, värderingar samt att de demokratiska värderingarna respekteras fullt ut varför vi bland annat också avvisar etableringar av segregerande religiösa friskolor inom kommunen.


Kommunen skall undersöka möjligheten att införa ett smittskyddsarvode eller annan ersättning för anställda inom förskola och skola som kompenserar dessa för det ekonomiska bortfallet vid karensdag. Detta för att övrig personal eller elever inte skall bli smittade av personal som går till jobbet trots sjukdom. Vi ser detta som en viktig arbetsmiljöfråga.


Alvestdemokraterna Vill:



  • Att kommunen anställer skolvärdar för att öka hälsoarbetet.


  • Att kommunen stärker skolundervisningen genom att satsa på kompetenshöjning bland lärarna.


  • Att lärare inom skolan skall få jobba med de arbetsuppgifter som ingår i anställningens roll och inte agera vaktmästare eller städpersonal.


  • Att kommunen stärker studievägledningen och har en bättre matchning mot den framtida arbetsmarknadens behov.


  • Att kommunen höjer lärarstatusen och höjer lönerna inom skolverksamheten.


  • Att kommunen inrättar jourskolor för elever som inte kan vara i den ordinarie skolan.


  • Att kommunen utbildar skolpersonalen och erbjud föräldrar utbildning i drogkunskap.


  • Att kommunen kräver utdrag från polisregistret för samtliga personer som söker anställning inom skolverksamheten.


  • Att kommunen skall ha en restriktiv hållning gällande nyetablering av friskolor.


  • Att kommunen har som regel att avskeda rektorer som misslyckats i kampen om en nolltolerans mot mobbning.


  • Att kommunen garanterar att grundskoleklasserna maximalt har 20 elever per klass.


  • Att kommunen ökar inslagen av ekologisk och närodlad mat i skolverksamheterna.


  • Att alla skolverksamheter erbjuder både vegetariska såväl som animaliska maträtter med frikostiga ekologiska inslag.



  • Att kommunen garanterar ett extra stöd för elever som har det extra svårt att hantera läxor.


  • Att kommunen planerar för nya/alternativt upprustade skolor med fokus på gles- och landsbygden, d v s utanför centralorterna.



  • Att kommunen har en nolltolerans för lärarlösa lektioner inom den kommunala skolverksamheten.


  • Att kommunen utreder möjligheten att ekonomiskt kompensera skolpersonal för det ekonomiska bortfallet om de stannar hemma vid sjukdom.